onsdag 23 maj 2012

Att läsa snart eller aldrig

Så fort jag läser om en bok som verkar intressant kollar jag upp den på Bokus, är den inte släppt lägger jag en bevakning. Det här behöver inte betyda att jag faktiskt köper boken från just Bokus men det är ett behändigt system som funkar bättre än att skriva in böckers släppdatum i min almanacka.
Just nu har jag ganska många bevakade böcker som faktiskt är köpbara men av någon anledning (leda, brist på pengar, brist på tid, häpnad över val av titel) inte blivit lästa eller köpta ännu. Eftersom jag har fastnat i en ganska tråkig Michael Chabon-novellsamling (läs Kavalier & Clay, den är asbra!) så tänkte jag tipsa er om böcker som ligger på min bevakninglista istället.




State of wonder av Ann Patchett. Kvinnlig forskare reser till Brasiliens mörka inre för att ta reda på vad som hände hennes forskarkollega som dog av ett virus. Möter där Dr Annick Swenson som håller på att framställa ett nytt fertilitetsmedel.  Did this scientific experimentation drive Swenson mad — Joseph Conrad’s “Heart of Darkness” mad or H. G. Wells’s “Island of Dr. Moreau” mad? Marina is expected to go to the jungle and get the lay of that mysterious land. Jämförelser med Heart of darkness är alltid bra, ska tydligen ha riktigt bra språk. 


Apokalyps baby av Virgine Despentes.  När den här poppade upp som köpbar härom dagen blev jag tämligen förvirrad. Jag har nämligen totalt glömt bort att jag har bevakat boken. Jag komer inte ihåg var jag har läst om den eller vem Virgine Despentes överhuvudtaget är. 
De två detektiverna Lucie och Hyenana söker efter den försvunna Valentine. De två bildar en originell variant på det klassiska udda deckarparet, och tillsammans börjar de en odyssé i Frankrikes och Spaniens undre världar. En feministisk road-movie, som har hälsats som författarens stora genombrott i Frankrike. Låter som fågel eller fisk. Just nu läser jag ju inga böcker som ens påminner litegrann om deckare så den här lär få vänta tills nästa år. 


Gold av Chris Cleave.  Chris Cleave är tillbaka med en ny potentiell bästsäljare. Sist läste jag ju Little bee/The other hand. Den var välskriven och bra. Ingen tiopoängare men klart som korvspad är att Chris Cleave är nån att räkna med. Efter att ha läst den här makalöst känsloframkallande texten om Gold av herr Lokko tryckte jag raskt på bevakningsknappen.
Lokko tror att det här är årets One day, han tror att vi kommer gråta floder när vi läser den här boken, han tror att det här är den nya Nick Hornby och att alla måste läsa. 

1 kommentar:

mind the book sa...

bra lästips! har läst en del av Despentes. gillar, även om det är brutalt.
senaste D-mötet var filmatiseringen av Bye, bye, baby med min galna tonårsidol Béatrice Dalle : )