måndag 26 mars 2012

De utvalda - Tankeläsaren av Kristin Cashore

Jag råkade läsa ut en tunnisbok i torsdagskväll och stod plötsligt utan bok, en titt i hyllan med läsex på jobbet gjorde att jag kvickt snappade åt mig De utvalda - Tankeläsaren.I ett huj hade jag läst ut den också! Den var väldigt bra och spännande, förvånansvärt lätt gled jag tillbaka in i fantasyläsandets fröjd som jag inte har befunnit mig i sedan tidigt högstadium.
Istället för att som i många andra fantasyromaner traggla sig igenom huvudpersonens barndom och uppvaknande till hjältinneroll, kastas man här rakt in i nuet med dunder och brak. På bokens innerpärm visas kartor över riket (klassiskt) och det är sån där fantastymedeltid såklart. Katsa (åh vad likt Katniss!) är född särling. Särlingarna ses ned på men har i sin tur fantastiska gåvor. Det kan innebära att de är exemplariska simmare, kan förutse väder och vind, läsa tankar, etc. Katsa har dödandets gåva, hon vinner alltid alla strider, kan mörda utan att blinka och ingen armé klarar av henne. Hon skickas ut i de olika kungrikena för att utföra kung Randas minsta nyck. Men hon har börjat tröttna på att inte ha en egen vilja. Hon träffar Po, en annan särling och ljuv kärlek med bombastiska känslor och oförutsedda problem uppstår genast. Jag gillar att det är så mycket pang på rödbetan i den här boken. Det behövs ibland när man är inne i en seg läsperiod.
Del två, Monstrets dotter, kommer på svenska i mitten på maj och den har helt andra huvudpersoner än Tankeläsaren, del tre kommer på engelska i början av maj och där får man åter träffa de karaktärer man har lärt känna i den första boken. Snyggt grepp, spänningen är olidlig och sånt tjafs.

Inga kommentarer: