tisdag 28 februari 2012

Bokbonanza!



Oj jag tog visst mig vatten över huvudet. Nytt år tänkte jag, låt mig gå igenom mina bevakningar på Bokus. Hmm..klick, klick, efter några öl, klick, klick. Rea på Bokus? Nämen, jag klickar lite till. En ängel viskar i mitt öra att Hamrelius bokhandel inte har köpt in någon bokrea i år utan kör 40% på hela butiken istället i dagarna fyra. Oj, oj, oj, där blev det visst en påse till. Har Novellix släppt nya klassikernoveller? Wooops! Två klick till. 


Låt oss gå igenom skörden. Tina Fey var med i den här bokfesten också men hon är ju redan utläst och recenserad. 
Elly Griffiths har jag hört så mycket gott om att jag var tvungen. Gillian Flynn har ju Helena Dark Places  tokälskat ett tag nu att man nästan kan tro att hon ÄR Gillian Flynn (eller i alla fall hennes agent), Dark Places kommer dessutom på svenska i maj. 
The Paris wife, Paris, Hemingways fru, jo man tackar, det tror jag att jag kommer att gilla. När jag och min kompis Cecilia bodde i Paris i vår ungdom delade vi upp det på så vis att jag fick den unga Ernest Hemingway (som satt på affisch i vårt rum) och hon fick den unga Leonard Cohen (som var på baksidan av en bok hon hade hittat). Eh ja...
The Orphan master's son av Adam Johnson ligger på NY Times topplista (jo jag hänger där med) och handlar om en pojke som växer upp i Nordkorea (är inte det landet på tapeten då?). "Imagine the life of an orphan boy plucked from nowhere to be trained as a tunnel assassin, a kidnapper, a spy." 
Love hurts av Kim W Anderson och Einsteins fru av Liv Strömquist har jag redan läst men de var så rasande billiga på Bokus rea att jag slog till ändå, bra presenter kan tyckas. Om ni inte har läst får ni bakläxa. De tillhör toppen av serietecknarsverige. 
Efter Calliopes recension av Jennifer McMachons Don't breathe a word var jag bara tvungen att läsa jag med. 
The other life av Susan Winnacker är ett tips från Goodreads. När jag klickar på den boken på Bokus (fan vad mkt reklam det här känns som det är) så är det BARA mina beställningar som kommer upp på De som har köpt The other life har också köpt: Se Stringhyllans bokhylla. Betyder det att det är bara jag som har köpt den boken? Det bådar inte så gott. Men i alla fall, det verkar vara en sci-fi bok. 
Novellix släpper nu klassikernoveller! Tjoho! Jag klickade hem Karin Boyes Ella gör sig fri och Selma Lagerlöfs Spökhanden. 
By nighfall av Michael Cunningham läser jag just nu och den är så fin, New Yorkig och ångestfylld. 

1 kommentar:

Bokomaten.. sa...

Oj, trodde att jag hade kommenterat på det här men det har visst trillat bort. Ser bra ut det där, läst flera av dem och är nyfiken på ännu fler.:) Ofta går bokbeställningar lite i ketchup-variant tycker jag.. ingenting, ingenting, ingenting och DÄR forsade det in böcker. Som att när spärren släpper så måste man köpa ALLT!:)