torsdag 15 september 2011

Sargassohavet


Det här är kanske vida känt men jag hade faktiskt ingen aning. 1966 skrev Jean Rhys sin bok Wide Sargasso Sea. Den utspelar sig i Västindien och handlar om Antoinette Cosway som gifter sig med den unge engelsmannen Edward Rochester. Edward Rochester säger ni, det namnet klingar bekant. Ja det är samme Edward som i Jane Eyre. Den verkar ta upp hur Antoinette blev så galen som hon blev och hennes och Edwards relation.
Magnifikt säger jag. Är det någon som har läst? Är den bra? Den har nyligen kommit i nytryck på svenska i alla fall, jag såg den på Pocketshop och blev väldigt intresserad.

3 kommentarer:

Elin sa...

Ah vad roligt, så den finns i nytryck! Jag sökte den för ett par år sedan men då gick den inte att få tag på. Nej, jag har inte läst den, men nu ska jag!

mind the book sa...

jag gillar kanske idén mer än själva resultatet, men gillade.

har ett svagt minne av att den ingick i en massiv postcolonial-litt.lista på universitetet och att jag hyrde filmen för att tillgogogöra mig snabbare : )

Ronneby bibliotek sa...

Mycket bra, och även som radioteater: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=965&artikel=4735261
Ha det gott!
/Martin